Emma Yrttimaa

Pessoabett till alla?

Publicerad 2014-01-04 10:31:13 i Åsiktsinlägg,

Igår fick jag höra att pessoabett mer och mer börjar att användas på ridskolor. På såväl nybörjarlektioner som mer avancerade lektioner. Anledningen är att hästarna/ponnyerna är starka och drar.
Sitter inte felet i grundridningen då?
Jag trodde att vi hade kommit ifrån denna hypade pessoatid där nästan var och varannan häst och ponny gick på pessoa.
Men nu när det även börjar att användas flitigt på ridskolor så blir jag uppriktigt rädd.
Vad lär man eleverna?
Att du kan ta lite i tygeln och hästen kröker på nacken men går inte i en ärlig form? Inte nog med att sågning tyvärr tillåts på många ridskolor, så börjar nu detta med pessoa.
Tänk er själva kombinationen av ett pessoa med en elev som sågar ner hästen i form.
 
Pessoa är ett hissbett, vilket innebär att när man tar i tygeln så hissas bettet upp i munnen och ger tryck på både mungipor och nacke, när detta sker vill hästen sänka sitt huvud för att undvika obehaget i nacken, men samtidigt vill hästen höja sitt huvud för att undkomma smärtan som uppstår i munnen. När man gör en förhållning med ett delat pessoabett så trycks bettet ihop och ger den omtalade nötknäppareffekten mot hästens gomtak, samtidigt som bettet trycks uppåt mot hästens tänder.
När detta sker kan hästen få skador på gomtak, tänder och mungipor.
Även ett rakt pessoa ger fel effekter, även om det mildrar nötknäppareffekten så blir fortfarande trycket i mungipor och nacke lika stort, oftast blir hästen också mer stum på ett rakt bett, vilket i sin tur medför att man tar ännu mer i hästen.
 
Är det verkligen detta som man ska lära ut på ridskolor? Att om hästen inte lyder så ska man slänga på ett skitbett som är sjukt starkt och skadar hästen?
 
Jag börjar förstå varför fler och fler slutar på ridskolor, jag förstår varför så många privathästar tyvärr går med pessoa, jag förstår varför hästar är så skadade...
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: sonny

Publicerad 2014-01-04 10:41:56

Finns det inget annats bett som är starkare än pessoa som alla kan klaga på istället ?

Det finns hur mycket bett som helst som är starkare än pessoa så sluta klaga på pessoa . Sen tror jag att när dem har det på ridskolor är det för att nybörjarna kanske rider på större hästar så dem har inget att säga till om när dem försöker stanna hästen .

Svar: Varför har man då så starka hästar till nybörjare? Jag säger såhär - lär dig rida istället för att slänga på ett pessoa :)
Emma Yrttimaa

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-01-04 10:42:12

Jag förstår att detta är ett åsiktsinlägg. Men ALLA får rida på vilket bett dem vill. Jag rider fälttävlan och min häst är jättestark. Men bara i terrängen, Jag använder mig då av ett Novapessoa och i hoppningen ett gummipelham. I dressyren rider jag på vanligt 3 delat, han är absolut inte stark där!

Svar: Såklart alla får rida på det bett dem vill, men när man slänger på pessoa på ridskolehästar, har det inte gått för långt då?
Emma Yrttimaa

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-01-04 10:58:12

Håller verkligen med! Vad folk vill göra med deras hästar är deras ensak, men på ridskolor ska man väl ändå lära ut en bra grund :(

Svar: Ja, jag anser ju att det är ju på en ridskola du ska lära dig grundridning, hjälper osv. Lära dig att handskas och rida både sega, heta och "normala" hästar. Inte fuska sig fram med hjälp av ett bett :C
Emma Yrttimaa

Postat av: Carolina - Stall Assla

Publicerad 2014-01-04 11:10:56

De ridskolorna som ens har en tanke på detta borde bli av med alla elever genast.

Vi bedriver ridskola i liten skala och alla våra hästar går på två eller tredelat. Om en häst blir för pigg för de orutinerade på lektionerna ser vi till att de får mer utbildning vid sidan av. Och då hästarna trots allt mellan åldrarna 4-23 haha. Det går bara man vill :)

Svar: Precis det jag menar. Det är ju bättre att utbilda hästarna eller köpa rutinerade att ha på en ridskola än slänga in en häst i en verksamhet som behöver gå med pessoa för att kunna stanna "/
Emma Yrttimaa

Postat av: Angelica Karlsson

Publicerad 2014-01-04 11:12:22

Åh kan inte säga mer än samma sak.. Tyvärr (förlåt) dömer jag folk som använder pessoa. Jag gillar verkligen inte bettet någonstans. Jag tycker det bara är fruktansvärt mycket okunskap som ligger i det när man slänger på ett sånt bett.

Svar: Jag förstår inte att en verksamhet kan ha sådan okunskap, ev för lite tid att utbilda hästarna, så dem slänger på ett pessoa. FEL FEL FEL :(
Emma Yrttimaa

Postat av: Carolina - Stall Assla

Publicerad 2014-01-04 11:12:56

Sedan måste jag bara flika in till de ovan som kommenterat.

Argumentet "Dom är så små så dom får inte stopp på hästarna annars". Förstår ni då hur mycket värre pessoabettet blir i en hand som inte vet någonting om hur man hanterar det. Usch. Bättre motargument tack :)

Svar: Det är ju bara värre att sätta ett skarpt bett i en nybörjares händer enligt mig :)
Emma Yrttimaa

Postat av: Vanessa

Publicerad 2014-01-04 11:34:08

Ush. Jag är inte emot pessoa när en ryttare som kan och vet hur man behärskar och kan rida. Är ponnyn en ponny som blir stark och drar iväg. Då är den inte en *bra* ridskoleponny. På en ridskola tycker jag att det ska va viktigt att man kan känna sig trygg på varje häst ocj när det är dags för byte ska man känna tes vad kul inte åh nej. Pessoa är ett starktbett som används väldigt ofta nu för tiden. Kanske för att det har det blivit det nya inne med heta och knappt okontrollerade ponnys. Och att vi barnhems enkelt inte klarar av det. Men att sätta bettet i en ridskoleponny får mig att darra lite. Ush jag hade endast haft ponnys som funkar på 3 delat/2 delat vanligt träns bett. Fine om det är privathäst och du har kunskap. Men INTE annans. STACKARS HÄST.

Svar: Precis det jag menar, det blir så fel att sätta ett sådant bett i en ridskolehäst/ponnys mun, speciellt med nybörjare. Helst ser jag ju att ingen skulle använda det bettet "/
Emma Yrttimaa

Postat av: Lisa Berg

Publicerad 2014-01-04 11:52:07

Tycker du har helt rätt! Det är skillnad att en rutinerad fälttävlans ryttare rider med pessoa bett än en nybörjare, som håller på och lär sig rida. Hästarna på en ridskola ska ju delas ut efter hur rutinerade ryttarna är. Är det en stark häst så självklart sätter man inte upp en helt ny ryttare, utan de mer rutinerade får ju rida på de hästarna. Jag har själv provat på olika bett men tredelade/tvådelat/rakt vinner i längden, less is more :)

Svar: Precis! En rutinerad ryttare vet (förhoppningsvis) vad dem gör och på så sätt inte gör lika mycket skada med ett skarpt bett som en nybörjare gör. :)
Emma Yrttimaa

Postat av: Michelle

Publicerad 2014-01-04 12:08:36

Ush, håller helt med dig! Att sätta ett pessoabett på en ridskolehäst är inte logiskt någonstans. På en ridskola ska hästarna vara snälla, trygga och välridna nog så att de iaf går att stanna för en mjuk förhållning på "vanligt" bett. Är glad över att jag rider på en ridskola som inte ens skulle fundera på att stoppa in ett pessoa/annat skarpt bett i hästarnas munnar. Alla våra går på två/tredelat tränsbett föruom en som går på novabett och två ponnyer som har bett med tungplattor eftersom det kommit på knepet att lägga tungan över bettet ;p är hästen för het funkar den ju inte som ridskolehäst helt enkelt :)

Svar: Precis det jag anser också, men ridskolornas budget tål nog inte mer än ouppfostrade importer eller korsningar som är lite knäppa :)
Emma Yrttimaa

Postat av: Nevve.se-en gång stalltjej, alltid stalltjej

Publicerad 2014-01-04 12:51:34

Galet detta med att man sätter på ridskolehästarna pessoa. Jag var med på nittiotalet när det var rena hypen, varenda unge red runt på detta skitbett. Jag är glad att folk slutligen förstod vad det gjorde med hästen, men om det är som du skriver, att man nu återgår till det igen, då förstår jag inte riktigt var hästsverige är på väg?
Man KAN rida på pessoa på ett ok sätt, om man sätter på en kedja. Men hur många gör det? Jag har sett tre med kedja under alla mina år totalt...

Som f d ridlärare på mer än en ridskola kan jag tillägga att det där med bettbyte kan vara en "genväg" man måste ta när det är för mycket att göra för personalen. En ridskola ska egentligen ha tid avsatt för att personalen ska utbilda och rida till sina ridskolehästar, men i praktiken är det ofta svårt att få till den tiden, och då löser många det med att betsla upp eller byta nosgrimma eller liknande åtgärder. Man är medveten om att det inte är bra, men det är oftast för dyrt att köpa in nya mer välridna hästar eller anställa fler i personalen. Ett bett får lösa saken. Det är sorgligt, men så ser det ut tyvärr...

Postat av: Amanda Gustafsson

Publicerad 2014-01-04 17:39:48

Men herregud? som en annan kommentar skrev, finns de inget annat bett som alla kan klaga på istället? ALLA bett kan göra EXAKT lika mycket skada som ett pessoa om man inte kan rida på dom. Man kan knäcka nosryggen med ett hack som ska vara de snällaste huvudlaget av alla man kan ha. Ett happy mouth bett kan hästen tugga i sönder när de ligger i munnen och de kan riva upp hela munnen.
Visst, nybörjare ska inte sitta och rida på ett pessoa, MEN varför klaga på ALLA som gör de?
Jag älskar inte pessoa, men jag tycker att man ska kunna rida alla sina hästar på ett tränsbett, men jag vet också att detta inte går! Jag har haft ponnys som va TVUNGNA att gå på ett pessoa annars så blev/blir hoppningen livsfarlig, man får inte tillbaka hästarna så dom river hela tiden m.m. Visst, ett pessoa kräver mer känsla, lugn i handen och man behöver mer rutin.
Men klanka inte ner på ett bett, för alla blir så kallat "otrevliga" för hästen om man inte rider på de rätt!!

Svar: Nej ALLA bett gör inte lika mycket skada om man inte kan rida med dem. Finns inga bett, mer än hissbett som roterar så mycket i munnen. Ja man kan knäcka nosryggen med ett hack (om man har det fel) och det är dessutom inte det snällaste bettet, utan det är crossunder/multibridle alt novabett.Jag anser såhär, kan du inte kontrollera hästen i hoppningen så ska du inte hoppa.
Emma Yrttimaa

Postat av: Amanda Gustafsson

Publicerad 2014-01-04 20:07:26

konstigt då att jag vet ett flertal hästar som har blivit totalt sönderslitna i munnen av ett vanligt två/tre delat bett. jag tävlade upp till La med placering på ponny med placering och jag fick sjukt mycket beröm av mina gamla tränare(en sm-vinnare, en som tävlat i världscupen, en som tävlar 150 cm) när jag hade pessoa, utan pessoa blev de livsfarligt. Jag tycker att man ska ta till de om de behövs. Men är man orutinerad så ska man inte rida på något starkt.
Ett hack är de snällaste med tanke på att man inte kan slita sönder hästen i munnen. Ett nova sätter jag inte in i mina hästars munnar då dom är så pass pigga när hinderna kommer upp lite!

Svar: Sliter man överhuvudtaget i sin häst är det något fel...
Emma Yrttimaa

Postat av: cornelia ♥

Publicerad 2014-01-04 21:09:50

Pessoabettet är ett av dom betten jag hatar mest av alla.

Alltså, om man "måste" rida på det, så fine. Men då MÅSTE man kunna rida bra. Inte som de flesta som bara sitter och sågar och drar hästen i munnen - usch!

Rider min väldigt pigga och ganska starka ponny på novabett, funkar superbra! Den andra rider jag på vanligt tredelat .

Svar: Precis, har man lydnaden och grundridning från marken så lyssnar hästen på förhållande hjälper och inte att man sliter den i munnen :)
Emma Yrttimaa

Postat av: Klara

Publicerad 2014-01-04 21:35:29

Riktigt bra inlägg! Redan när jag gick på ridskola för 10 år sedan så hade nästan alla ponnyer pessoabett, och nästan alla ponnyer var så hårda och starka i munnen så man fick (på order av ridläraren) hänga sig i tyglarna för att få en reaktion. Mår illa av att bara tänka på det idag.

Svar: Förstår inte att vissa ridskolor går tillbaka till det nu :(
Emma Yrttimaa

Postat av: Irmeli.N

Publicerad 2014-01-04 22:56:10

Håller med dig där! Vi hade en enda häst på ridskolan som reds med pessoa men hon var riktigt stark såväl på marken som i ridningen. Men jag tycker att det känns som en trend på nått sätt? Visst jag acepterar när folk som är duktiga rider med det att dem faktsitk kan ha det då men liksom på ridskolan är det meningen att man skall lära sig på hästar som liksom ska kännas trygga och inte vara så starka att dem springer iväg för eleverna typ. Men sen finns det ju även dem som kan hantera detta med :D

Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Publicerad 2014-01-05 02:29:44

Kommer ihåg från ridskoletiden då jag var typ sju år, många hade pessoa. Så sjukt bett.. gillar inte bett överlag alls men pessoa är så dåligt för det ger ju som sagt dubbla signaler till hästen, fattar inte vad dom tänkte med när dom utvecklade det :/

Postat av: Sabina

Publicerad 2014-01-06 18:04:34

Jag förstår att detta är ett åsiktsinlägg. Men ALLA får rida på vilket bett dem vill. Jag själv använder pessoa vid hoppning, när jag ska rida ut och köra mycket konditions träning då brukar min ponny bli väldigt stark så använder jag pessoa för att slippa "slita och dra" för att få stopp på hästen. Vid övrig ridning som dressyr pass, lugnare turer i skogen, skrittrundor osv. så använder jag två st tre delade vanligt bett som funkar kanon :) Så sen beror det på från häst till häst med. En del hästar kanske trivs med att ha pessoa och en del trivs med vanligt bett. Så beror helt på ryttare och häst. Vissa "hatar" pessoa och vissa inte. Så sen beror det på HUR man använder pessoa bettet och rider man med mjuk hand och vet hur man ska rida med det bettet så funkar det lika bra som ett vanligt bett.

Detta är min åsikt om detta vad det gäller betten. Självklart finns det värre bett som är värre än pessoa men skulle ta en evighet att skriva vilka bett som är värre än andra och vilka bett som är dom bästa :)

svara hellre i en kommentar i min blogg :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Yrttimaa

Livsstilsblogg som handlar om mig, min sambo och våra djur. Alice - Labrador/Cattledogmix på 2 år, Hästen Sigurd 29år och Staffordshire Bullterriern Doris.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela