Emma Yrttimaa

Jobba från marken - Arbete vid hand

Publicerad 2016-04-30 17:48:04 i My Fair Lady,

Ofta finner jag intressanta diskussioner på Facebook. Det diskuteras utbildning av hästar och träning. Återkommer ofta till att folk missuppfattar när jag frågar om dom jobbar sina hästar från marken.
- Ja det gör jag, får jag till svar. (då handlar det om longering, tömkörning och liknande)
Något som för mig inte alls har med mitt "jobba från marken" att göra, inte i närheten faktiskt.
 
Tyckte det var så otroligt tråkigt, tog massor av tid och gav noll resultat. Tills jag skaffade Lady och Ellen visade mig några grunder att jobba efter. Något som tog vår träning till en helt ny nivå. Som förberedde, stärkte och lugnade Lady massor.
 
 
Nu kan jag inte tänka mig att jobba på något annat sätt. Inte efter att ha sett vilka resultat det ger och vad det kan åstadkomma på mindre än ett år.
 
 
 
^
Detta är lite mindre än ett år sedan. Svårt att hålla balansen, vilket innebar att hon gick konstant utåtställd och var väldigt stel och på spänn vid arbete. Hon taktade i varje igångsättning till högre gångart och takten var obefintlig.
 
^
Ridningen var också spänd. Att få henne att skritta var nästan omöjligt och traven var superspänd. Hon taktade så mycket i bak att hon passgångade och det fanns ingen takt att tala om what so ever.
 
 
^
Började jobba vid hand i mittet/slutet av sommaren. Jobbade och jobbade. Satte mig upp och red ut, fokus på hellånga tyglar och låta henne hitta balans och takt med ryttare. 
 
^
Efter ungefär 2 månader såg det ut såhär när jag red i skritt och trav. En betydligt mer avspänd häst.
 
^
Idag ser det på ett ungefär ut såhär. Hon går knappt utåtställd alls längre. Går att reglera i alla gångarter ute och på volt. Hon taktar inte alls längre i bak utan går upp i gångart utan stress. Självbärigheten har börjat komma och hon orkar vinkla in bakbenen och trampa igenom.
 
 
________________
 
Allt detta är på grund av att vi lagt ner ALL tid på grundträning från marken. Att vi tar oss steg för steg framåt, gångart för gångart. Jag är så glad att jag har lagt ner och lägger ner tid på att sätta alla grunder från marken.
 

Kommentarer

Postat av: Ida ❄

Publicerad 2016-05-01 17:14:27

vad fin häst :)

Svar: Tack :)
Emma Yrttimaa - A winner is a dreamer who never gives up

Postat av: Fanny

Publicerad 2016-05-01 21:58:35

Fin häst! :)
Jag tycker också det är intressant det där med träning från marken, jag försöker jobba rätt mycket så med min ponny :)

Svar: Det ger så otroligt mycket i ridningen :)
Emma Yrttimaa - A winner is a dreamer who never gives up

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Yrttimaa

Livsstilsblogg som handlar om mig, min sambo och våra djur. Alice - Labrador/Cattledogmix på 2 år, Hästen Sigurd 29år och Staffordshire Bullterriern Doris.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela