Emma Yrttimaa

Hundträning - Jag är frälst

Publicerad 2016-05-19 09:07:26 i Hundträning, Åsiktsinlägg,

I Februari började vi på en ungdhundskurs. Första riktiga kursen enligt mig. Valpkursen var mer ett statement att jag hade tagit mig en alldeles för svår hund - kändes det som. Men som också briljerade i allt.
Efter valpkursen tränade vi ingenting. Lite trix, men hade inte direkt någon plan. Undvek koppelpromenader och hundmöten, för det var helt kaosartat.
 
Som sagt gick vi kursen i februari. Något som blev starten för mitt hundtränings-intresse. För jag såg resultat! Direkta och konkreta resultat på träningen som jag la ner. Dessutom blev jag inte dömd för att jag är tjock, eller för att jag har en blandrashund.
Snarare prisades Alice för sin enorma arbetsvilja och att hon när hon väl är med mig är 100% will to please. Snabblärd och smart. Vilket också innebär ett enormt jobb för mig att motivera henne till just träning.
Jag menar, varför träna? När man kan kolla på fåglar, hästar, lukta i gräset, dra som en tok eller bara totalt strunta i mig.
 
Nu har vi snart gått klart andra kursen. En kurs mer inriktad på lydnaden. Den har varit mycket mer mentalt jobbig för mig. Det har krävts massor av mig som hundförare att tajma in, ha koll och lita på Alice. Något som jag har jättesvårt för.
Men vad kul det är! 
När man ser alla framsteg som man gör, när man får peppning av sina kurskamrater och inte blir dömd för att man inte kan, vet eller förstår något. När man är helt nybörjare på hundträningsbiten och får beröm! Dunk i ryggen och fina ord om sin egen träning och om sin hund. 
Då undrar jag varför jag inte valde detta tidigare?
 
 
Varför jag istället valde att bli nedtryckt bland hästfolket. När jag i flera års tid kämpat för att bli accepterad. Men hela tiden nervärderad.
Varför är inte hästmänniskor mer som hundmänniskor? Som hyllar varandras små prestationer, istället för att se alla tusen fel som man gör?
Nä, nu ska jag ta tillvara på mina två pensionärshästar tills deras sista dag. Men efter det - då blir det nog en lång paus från hästarna och hästvärlden.
 
 

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2016-05-20 09:06:49

Jag har liksom du upplevt hästvärlden som hårdare och mer dömande. Köpte min första hund för 6 år sedan, kunde ingenting men har fått jättemycket hjälp och stöd av alla duktiga hundmänniskor. Nu har vi tränat och till och med vågat tävla i Rallylydnad (med en tax!). Jag kan inte längre rida på grund av ett diskbråck men är glad att jag har mina hundar nu :-)
Hejja er! Kämpa på och ni är vinnare!

Svar: Det är helt otroligt. Flera har skrivit till mig och berättat samma som du gör nu, att ridsporten är mycket mer dömande och hårdare. Likaså jag har ju märkt det.Det är så otroligt trist att det ska vara så :(
Kämpa på ni med! :)
Emma Yrttimaa - A winner is a dreamer who never gives up

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Yrttimaa

Livsstilsblogg som handlar om mig, min sambo och våra djur. Alice - Labrador/Cattledogmix på 2 år, Hästen Sigurd 29år och Staffordshire Bullterriern Doris.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela