Emma Yrttimaa

Kurstillfälle #3

Publicerad 2016-05-10 19:02:16 i Alice, Hundträning,

Tredje kursgången igår. Åkte dit en timme tidigare för att kunna träna lite själv. Alice var jätteduktig! Vi testade lite olika hinder och sådär. Övade fotgående och inkallning.
Superduktig!
Alice som förra sommaren var livrädd för A-hindret tog det med bravur igår! Hon gick uppför som hon inte hade gjort annat. 




Alltså min duktiga tjej!

Väl på kursen så blev hon avstängd igen. Alltid i början när alls hundar ska ut. Det ska luktas på plan, skällas och vara totalt ofokuserad. 
Hon är liksom uppe i rymden och jag är här och försöker få kontakt.

Efter mycket om och men så lugnar hon ner sig och vi kan börja träna.
Lära in fotposition genom att backa och sedan gå framåt, för att få hunden i rätt position, det är lätt! Att få henne fokuserad, svårt! Men tillslut fick vi till några riktigt fina fotpositioner både i gående och sittande.


Apportering var nästa grej. Alice vill ju inte jättegärna ta apportbocken, men fick testa en i plast som hon älskade! Så blir att köpa in en sån om vi ska få till apporteringen med apportbocken.
Allt annat kan hon ju apportera ;)

Externbelöningsträning och låta henne göra något för att sedan springa och hämta sin belöning - var superbra!
Hon blev mycket mer fokuserad och väntade färdigt. Något som jag nog kommer lägga in mer i träningen till vardags.


Nu ska vi nöta att Alice ska lämna apporten till mig, mer träning med störning och träning på att hålla fokus på mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Yrttimaa

Livsstilsblogg som handlar om mig, min sambo och våra djur. Alice - Labrador/Cattledogmix på 2 år, Hästen Sigurd 29år och Staffordshire Bullterriern Doris.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela