Emma Yrttimaa

Kurstillfälle #4 i måndags

Publicerad 2016-05-19 08:46:21 i Alice, Hundträning,

Till kursen i måndags åkte jag med rätt usla förutsättningar. Jag hade varit rätt ledsen hela dagen och Alice hade inte fått någon aktivering alls, mer än promenad.
Kände att valet stod mellan att stanna hemma eller åka dit och göra det bästa av situationen. Jag valde det sistnämnda.
Tänkte att det kan vara bra att jobba utifrån att hon inte har fått mental stimulans också. Att se hur mycket jag måste jobba för att få henne "dit jag vill".
Det gick förvånansvärt bra. Jag är i helhet jättenöjd över både Alice och min prestation.
 
Vi tränade fokus. Något som vi verkligen måste träna på mer. Alice väljer 9 av 10 gånger att kolla på mig oavsett vad jag lägger framför henne. För jag jag lärt henne det, dumhuve.
Så nu får vi jobba bort det. Onödigt med extra jobb.. Men är det ens första hund, så går väl saker fel ibland.
 
Följsamhet. Alice gör det klockrent, bara hon får fokus på mig och inte massor av lukter. Men när hon gör det, så gör hon det utan muta.
Note to self att sluta ha handen knuten och gå avslappnat istället.
 
Inkallning. Detta är verkligen skräckmomentet för mig, och det märks - på mig! Alice gör sättandet, stannandet och inkallningen så bra hon bara kan just nu. Men jag tvekar på henne, vilket slutar med att hon minst en gång kommer efter mig, när jag går iväg.
Jättetrist eftersom det ligger hos mig. Är jag helt neutral och ber henne stanna kvar, så gör hon det.
 
Hopp över hinder. ÄNTLIGEN fick vi briljera på kursen. Vårat favoritmoment som vi egentligen inte tränat på, mer än att hon SKA hoppa ÖVER, oavsett vad. Höjde två plank extra för att utmana mig själv och Alice. Vet ju att hon kan hoppa. Men skulle hon hoppa eller springa runt, när jag stod på andra sidan?
Vi testade. Satte henne ner, gick över till andra sidan och beordrade henne att hoppa. KLOCKRENT.
Ni kan ju gissa hur det värmde i mammahjärtat <3
 
 
Nästa gång är näst sista kurstillfället. Antar att vi ska träna på alla momenten som ingår i startklassen. Inser att apporteringen inte sitter alls och att fjärrdirigeringen funkar sådär på ett "lagom" avstånd.
Tur att vi får välja avstånd själva på avslutningen.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Yrttimaa

Livsstilsblogg som handlar om mig, min sambo och våra djur. Alice - Labrador/Cattledogmix på 2 år, Hästen Sigurd 29år och Staffordshire Bullterriern Doris.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela