Emma Yrttimaa

Kurstillfälle #5

Publicerad 2016-05-24 09:03:59 i Alice, Hundträning,

Igår testade vi på alla momenten som ingår i startklass. Vi fick också testa på sändande och det var otroligt roligt!
Ser sådana otroliga framsteg med Alice och med mig som förare också.
Tålamodet har blivit betydligt bättre för min del och Alice har blivit mindre utåtagerande.
 
Robin filmade lite igår. Så bjuder på denna ihopklippta filmen av fotgående, sitt under march, fjärrdirigering och sändande.
 
 
 
Fotågåendet sitter inte alls så bra som jag vill att det ska göra. Men det är väl något som kommer med tiden, ju mer vi tränar liksom.
Kan väl inte begära supermycket när vi tränat fotgående i fem veckor ungefär... Hehe.
Testade att plocka bort min godishand igår (inte när Robin filmade tyvärr) och det gick precis lika bra som med. Bara jag som ska komma ner med handen fast jag inte har godisen där. Har verkligen superlätt för att fastna med händerna i midjehöjd, syns ju även på koppelhanden... Fyyy.
 
Sändandet är jag jättenöjd med, för att vara första gången som vi testar på det. Har en svag känsla om att det kan bli en ny favorit hos Alice.
 
Sitt under march har vi tränat lite lätt på hemma, helt utan störning. Igår skulle vi testa det ute på planen och trodde inte alls att det skulle fungera. Men tji fick jag! Alice gjorde det superbra!
Man ser på mig att jag inte alls tror på att hon kommer sitta kvar, för lägger ner axeln mot henne redan när jag svänger upp bakom henne.
 
Fjärrdirigering har vi tränat på en dag... Har inte lagt energi på det alls, då all tid gått åt apporteringen. Så det var verkligen en chansning att testa det igår.
Jag är helnöjd över resultatet av vår en dags träning.
 
Det som inte var med i filmen.
 
Hopp över hinder. Alltså detta är ju vår paradgren, det är ju verkligen så. Dock har jag inte vågat koppla loss och lita på att hon hoppar. Igår testade jag och jag är så bitter över att Robin inte filmade. För det var två helt klockrena hopp, utan minsta tvekan!
 
Apporteringen är däremot vårat sämsta moment. Hon vägrar att ta apporten hur rolig jag än gör den. Så testade att byta bort apporten mot dummyn och DÅ. Då trillade poletten ner för oss båda. För mig blev det inte alls lika spänt, vilket gjorde att Alice gjorde flera klockrena upphämtningar av dummy-apporten. 
 
Sittande i grupp. Alice gör det superbra. När hon håller fokuset på mig och inte börjar stirra på någon annan hund och börjar gorma. Hon gör det jättebra i alla fall 90% av gångerna.
 
 
 
Helhet. Jag är supernöjd över gårdagens kurstillfälle. Hon gjorde verkligen allt så bra hon bara kan just nu. Smått ofokuserad emellanåt och trött i slutet och fick överlagshandlingar att hoppa mot mig och sticka iväg från platsliggningen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emma Yrttimaa

Livsstilsblogg som handlar om mig, min sambo och våra djur. Alice - Labrador/Cattledogmix på 2 år, Hästen Sigurd 29år och Staffordshire Bullterriern Doris.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela